Apple pie / almáspite, angolosan (nem véres)

Szaporodnak az almás süti bejegyzések, de meg tudom magyarázni. Tudom, hogy az ősz az almáspite szezon hivatalosan, de én szinte csak akkor használok gyümölcsöt sütésre, ha nem elég guszta, hogy frissen megegyem. Vagy túl sok van belőle. Vagy csak akarok.




A saját termés már elfogyott, de van egy almáskert hűtőházzal a szüleim környékén, ahol nagyon olcsón lehet szépséghibás almát kapni, ezért mostanában ha ott vagyok, mindig egy kis zacsi almával jövök haza. 
Először angolos almáspitét akartam csinálni, aztán franciásat, ilyet pl, aztán amikor a tészta már készen volt, rájöttem, hogy a nyitott cakkos szélű pitéstálam eltűnt nincs itt. Úgyhogy visszatértem az angolos almáspitéhez, de addigra már máshoz való tésztám volt. Sebaj, reméltem: és igazam lett.

Hozzávalók:

A tészta:
195g finomliszt
50g cukor
113g puha vaj
1 tojás
csipet só


Elkészítése:
A vajat cukorral fehéredésig kevertem, majd gyorsan belekevertem a többi hozzávalót. Nem szabad sokat maszírozgatni, mert akkor nem lesz omlós a tészta. Fóliába csomagolva beraktam a hűtőbe, amíg előkészítettem az almát.




Almatrugyi:
10 szem nagy alma, megtisztítva 1,6 kg
2 ek cukor (legutóbb kiderült, hogy ez elég édes alma)
2 kk mixed spice (vagy szegfűszeg, fahéj, de azokból nem volt kéznél őrölt)


Elkészítése:
Az almát megpucoltam és felvágtam, mivel nem akartam, hogy megbarnuljon, egy nagy tálban olyan 2 liter vízben feloldottam egy púpos kk aszkorbinsavat (C vitamin, csak nem tabletta formában). Abba dobáltam és fogattam az almakockákat. Ez egyébként nem fontos, csak annyiban, hogy az alma párolása során abból a vízből raktam hozzá 2 merőkanállal. Sima víz is rendben lenne, és egy kis citrom, vagy citromhéj, vagy valamilyen gyümölcslé. A víz hozzáadásával nagyon kell vigyázni, mert ha az alma maga is levet ereszt, nem kell bele más, mivel a pite tésztája elázhat.
Kb 15 percig kevergettem az almákat a tüzön, hogy kicsit összetörjön és pépesedjen, mert jobban szeretem, ha nem csak annyi ideje van a párolódásra, amennyit a sütőben tölt. Ha a végén túl nedves az alma, lehet alá- / beleszórni egy kis őrölt zabpelyhet, vagy búzadarát, hogy felszívja, nem ront rajta.




Összeállítása:
Vettem ezt a zománcos pite edényt még tavasszal Angliában. Kb úgy néz ki, mintha a nyolcvanas években a Vasedényben vettem volna, és ez nekem nagyon bejött. Az ára kevésbé, ezért háromszor mentem vissza a boltba, mert amikor ott voltam, mindig lebeszéltem magam róla. De így utólag nagyon bevált. Úgyhogy ha valakinek van időgépe, hozhatna nekem más méretekben is. Pirosat kérek, ha lehet választani.


Szóval a tésztát egy nagyobb (alja) és egy kisebb (vajon?) gömböcre szedtem, és alaposan (2 mm vékonyra) kinyújtottam két szilikon sütőlap között. Nem szoktam így nyújtogatni, de most nem akartam több lisztet belekeverni, és így még ragadt egy kicsit. Aztán kinyújt, tál kibélel, alma betölt (még forró volt, de nem volt gond), másik gömböc kinyújt, tál befed, szélét villával összenyomkod, tojással megken. 180 fokon 35 percet sült. És még akkor is meleg volt, amikor egy óra múlva átadtam.
Ja, és vaníliafagyival ettük. 




Ui: Nem ment bele az összes alma a formába, és a tésztából is maradt egy kicsi (csinálhattam volna levélkéket meg alma figurát a pitére, de rohanásban voltam, és egyébként se - vagy egyébként is). A tészta kicsi maradékát is kinyújtogattam, és megkapta fedélnek a maradék alma.


Amikor a maradékot kisütöttem aznap este, külön örültem, hogy beigazolódott, hogy a fém tálka mennyivel jobb ilyesmi sütésére: a sokkal kisebb kerámia tálacska 15 perccel tovább maradt a sütőben, és még így is sápadt volt.




Megjegyzések

  1. irtozatosan finom volt már legutóbb több cuccot is tettünk a trutyiba.. L

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések