Sticky toffee pudding / datolyás süti, karamell szósszal

Sokszor hallottam már ismerősöktől, hogy milyen rosszak a hagyományos angol kaják. Nagyon nem értek velük egyet, de ez lényegtelen. Azonban még ők is általában elismerik, hogy édességben azért elég jó az angolok.
Nem eszem sok édességet, de általában hétvégén készítek valamit. Ha már neki állok sütni, akkor a desszertnek komolyan édességnek kell lennie: vaj, cukor, csoki: mind jöhet. Nem játszunk egészségeset.
Ezen a hétvégén a sticky toffee pudding-ra esett a választásom: puha tészta, tejkaramell, tejszínhab - nem a fogyókúrázóknak való.
Az szeretem ebben a sütiben, hogy a datolyát turmixoljuk, így teljesen homogén a tészta, pont nekem való.
A recept Jamie Oliver, egy egészen kicsit megváltoztatva.


Karamell öntettel és tejszínnel (vagy fagyival) tökéletes.
Hozzávalók, a tésztához:
225 g magozott datolya
1 kk szódabikarbóna
85 g vaj
170 g cukor
2 tojás
170 g liszt
1 kk sütőpor
1/4 ek mixed spice*
1/4 ek őrölt fahéj
2 ek kakaópor
2 ek natúr joghurt


a szószhoz:
115 g barnacukor 
115 g vaj
140 ml tejszín


A datolyát megszórtam a szódabikarbónával, és felöntöttem 2 dl forró vízzel egy kis tálban. Hagytam állni 15 percet (ha friss puha a datolya, akkor 5 perc is elég), majd turmixoltam.
A vajat ki kellett volna keverni a cukorral, ahogy illik, de ez elmaradt, helyette az összes többi hozzávalót gyorsan összekevertem, és egy kivajazott-kilisztezett kerámia tálba öntöttem és 180 fokon 45 percet sült (de fém tálban talán kevesebb kellene neki)

Amíg sült a tészta, a szósz hozzávalóit összeolvasztottam egy serpenyőben, és hagytam egy kicsit karamellizálódni kis lángon. Tekintve hogy én a legsötétebb barna cukorból (dark muscovado)  indultam, nem hagytam sokáig a lángon. De gondolom ha világosabb a szósz, akkor lehet kevergetni amíg szépen be nem barnul.


20x20-as tálban sütöttem, 16 szelet lett belőle, de simán felszolgálnám 4 szeletnek is ha nem vendégségbe vinném.


*a mixed spice egy fűszerkeverék, ahogy a neve is mutatja, Angliában ezen a néven kapható, az USA-ban pumpkin pie spice néven. Az enyém tartalmaz: koriander magot, gyömbért, caraway magot (ez a római kömény?!), szegfűszeget, édeskömény magot,  kapor magot, kurkumát, szerecsendiót, (és még valamit, amit nem értek: coriander bark, azaz koriander fakéreg, nem sima fahéj, mert az cinnamon, és nem a "másik fahéj", mert az cassia).

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések