Moussaka / muszaka

Szeretem azt az időszakot, amikor 600 helyett 100-200 ft körül kapom a padlizsán kilóját. Ilyenkor elkészítem az évi aktuális moussaka-t. Aminek persze a legkisebb akadálya a padlizsán ára, hiszen a darált bárány sohasem olcsó. Nem vagyok nagy bárány rajongó, sőt kóstoltam már határozottan ehetetlent is, (olyan faggyú íze volt, hogy minden mást elnyomott), de ebben a kajában határozottan imádom. Jó azért nem árt, ha jó ízű bárányból indulunk ki.
Még valami: a besamelnek sem vagyok egy nagy híve a moussaka-ban: a padlizsán annyira finom és krémes, nekem nem igazán kell egy vajas lisztes krémesítés még hozzá. Ennek ellenére valamennyit szoktam az aljára és a tetejére rakni. A lázadást még gyakorolni kell. 
Ja, és elnézést a képért: a rukkolánkat megették a földibolhák egy kicsit -nesze neked bio-, a kép többi részére nincs magyarázatom, azt csak szimplán csúnya.



Hozzávalók: 4 főre
szósz:
2 ek olaj
1 hagyma
3 fokhagyma
500g darált bárány
fél dl fehérbor
1  doboz sűrített paradicsom
1 kk fahéj
1 ek oregano
2 kk só
frissen őrölt bors
kb 1 dl olivaolaj
1 nagy vagy 2 közepes padlizsán
besamel:
25g vaj
25g liszt (1 nagy kanál)
3-3,5 dl tej
2 marék reszelt sajt

Elkészítése:
A szószt rakom fel először főni: apróra vágom a hagymát és megpirítom az olajban. Amikor már kezd színesedni, belenyomom a fokhagymákat is. Még egy percig pirítom, és mehet bele a darált bárány. A báránnyal együtt kevergetem, amíg elkezd pirulni az egész. Beleöntöm a bort, hagyom egy percig elforrni, aztán mehet bele minden más: fahéj, só, bors, oregano, paradicsom. Kis lángon, lefedve főzöm 1 órát.
Amíg fő, a padlizsánt egy - másfél centi vastag szeletekre vágom, szilikon sütőlapon kiterítem, és ecsettel megkenem őket olajjal, sózom - borsozom kicsit. Az én sütőmnek nincs grill fokozata, de ha lenne, azzal csinálnám. Nagy lángon sütöm őket a sütőben, amíg össze nem esnek, és egy kis színt nem kapnak -10-15 perc, de figyelgetni kell. Szerencsére úgyis ott leszünk a konyhában, mert besamelt fogunk kevergetni. Amikor az egyik oldal már kész, átfordítjuk a plöttyedt, szakadozó szeleteket, és a másik oldalát is megkenjük olajjal. Nagyon sok olajat fel tud venni, amit én annyira nem szeretek, ezért tértem át a serpenyős sütésről a sütőben sütésre: sütőben nem ég oda kevesebb olajjal sem.
Besamel: vaj megolvaszt, liszt belekeverget, egészen nagyon halványan megpirít, tejjel felönt, sóval (fehér) borssal, szerecsendióval ízesít, és a lelket is kikeveri belőle. És egyszerűbbnek találom a tejet kis adagonként önteni bele, és mindig csomómentesre keverni mielőtt új adag tej megy bele, de létezik más módszer is, kinek mi teszik / válik be.
Összeállítás: a sütésálló tál alján elmaszatolok kevés besamelt, kiparkettázom padlizsán szeltekkel, és beterítem a szósszal. Az adag / szint megbecsülése szemre megy, a padlizsán méretétől és a tál méretétől függ: nekem 3 szint szokott lenni egy kisebb edényben. A szósz réteg tetejére egészen kevés besamelt csöpögtetek, és jöhet a következő padlizsán réteg, stb ugyanígy tovább. A legfelső réteg a maradék besamel, és a reszelt sajt. Majd vissza a sütőbe 45-50 percre 180 fokra. 
Vagy be a hűtőbe néhány napra, lefóliázva. Amilyen macerás az összekészítése, ahhoz képest tökéletes vendégváró kaja, mert mindent elő lehet készíteni hozzá, és csak becsapni a sütőbe, amikor a vendégek felbukkannak (vagy kicsit előbb, ha tudjuk, hogy éhesek, és nem akarjuk, hogy rágcsákkal lakjanak jól).
Nekem kell hozzá egy tisztességesebb ropogós kenyér, mert a moussaka állaga krémes, és kell hozzá egy saláta is, balzsamecetes öntettel, mert nagyon jól esik a kaja nehéz olajosságához. És bor is kell, illatos száraz...



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések