Lebbencsleves

Számomra a gulyás és a pörkölt mellett ez is az egyik hagyományos bográcsos kaja. Sajnos azoknál sokkal kevésbé ismert, talán mivel ez nagyon szegényes a többihez képest, hús-félét alig tartalmaz. De mivel krumplit ÉS tésztát viszont igen, és megvan az a (magyaros?) köményes - paprikás - füstös íze, én nagyon kedvelem.
Ahogy a gulyásnak, a lebbencsnek is két változata van, mivel beszélhetünk róluk a leves kiegészítés nélkül. Az lebbencs sűrűbb változatát én öreglebbencs vagy méginkább slambuc néven ismerem, és ugyanúgy készítem, mint a levest, csak kevesebb vízzel, egytálételnek.
De ez most leves volt. És gázon készült.




Hozzávalók: 3-4 főre
1 ek olaj
1 ek apróra vágott füstölt zsírszalonna kocka
10 dkg lebbencs tészta*
1 nagy hagyma fele
1 szál répa
2 közepes krumpli
10 cm füstölt szárazkolbász
1 púpos kk örölt kömény
1 púpos kk só
1 csapott ek örölt paprika**
kis csokor petrezselyem


Elkészítése:
A szalonnát kiolvasztottam, és kivettem a fazékból, és félretettem (később visszakerül). A tésztát a zsírban megpirítottam : konkrétan zsemleszínűig legalább meg kell pirítani, és ahogy egy - egy tészta darabka már kész, lehet valami csipeszes szerszámmal kapkodni kifele, mert hamar ég. Ezt is félretettem megpirulva. A maradék zsírhoz egy ek olajat adtam, és az apróra vágott hagymát megpirítottam benne, és amikor már szépen megfonnyadt, hozzákevertem a felkarikázott kolbászt is. Engedtem, hogy egy kicsit együtt is piruljanak, majd hozzáadtam az összevágott répát, azzal is pároltam egy kicsit kisebb lángon, majd belement a felkockázott krumpli, a só. petrezselyem és a fűszerek, és kb 1 liter víz. Ahogy felforrt a víz, visszadobtam a tésztát és a szalonnát is, és kapott még kb 15 percet, hogy minden megpuhuljon.
A házi lebbencstészta viszonylag vastagabb volt, ezért kellett neki ennyi idő, de figyelni kell, és a tésztát nem túlfőzni, haraphatónak kell maradnia. Amikor elkészült, még egy íz ellenőrzés, nekem köményt szinte mindig kell a főzés végén mindenbe pótolni, valahogy eltűnik az íze, de természetesen nem mindenki szereti annyira, szóval ízlés szerint, ahogy mindent (legalábbis főzésben).


*nekem most házi volt itthon, de simán használnék akár bolti összetört lasagne lapot hozzá, és régebben, amikor azt még nem lehetett kapni, sima fodros kockatésztával is készítettem, táborokban


**eretnek módon spanyol füstöltet használtam, mert szerettem volna a füstölt ízt erősíteni, és alig volt hajlandó pirosodni a leves, szóval lehet, hogy magyarból kevesebb elég lenne




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések