Risi e bisi / rizibizi vagy zöldborsós rizottó

Életem egyik nagy etimológia rádöbbenése volt a rizibizi szó eredete.
Már emlegettem mennyire szeretem a rizst, és bár nem vagyok vega, a rizibizi nekem nem csak köret, hanem magában is rendes étel. 
Általában a legegyszerűbb módon szoktam elkészíteni, a nem le creuset öntöttvas edényemben, kb 5 mozdulattal: kevés olajban a sima rizs kicsit megpirítom, dupla mennyiségű vízzel felöntöm, sót vagy vegetát szórok bele, és amikor másodszor is felforr a víz, fagyasztott borsót is beleszórom, elzárom, és az edény tárolt hőjében tökéletesen (nekem tökéletesen, azaz ragacsosra) megfő. Tálaláskor kap még egy marék petrezselymet, ha van kéznél.
Persze ezt tényleg a rizibizi elkészítése, nem csúfolnám rizottónak: nem megfelelő a rizs, a folyadék, és elmarad a hagyma, a fűszerek és a krémesre kevergetés.
Ez pedig egy rizottó recept, ezért hozzávalók:


1 fej hagyma
10 dkg arborio rizs 
10 dkg mirelit zöldborsó
2.5 dl húsleves 
2,5 dl víz
4 ek húsos szalonna kocka
1+1 ek vaj
2 ek olivaolaj
1 dl fehérbor
2 ek parmezán
1kk őrölt fehér bors
5 szelet szárított vargánya


1 giga adag (de sikerült egyedül bevágni gond nélkül)


Elkészítése:
Felrakom melegedni a húsleves a vízzel, belereszelem a csipetnyi fehér borsot és az összevágott száraz vargányát is.
2 ek olajat és 1 ek vajat összeolvasztok, és kisütöm benne a szalonnát. Amikor már ropogós, kihalászom a kockákat és félreteszem. Az apróra vágott hagymát megdinsztelem a zsiradékban, és amikor a hagyma már üveges, beleszórom a rizst, és tovább kevergetem. Ha már jól elkeveredett, és a rizs opálosnak látszik, felöntöm a borral, és hagyom, hogy elforrja / felszívja. 
Ezek után jön a rizottó kevergetése: kisebb adagonként a rizshez adom a húslevest, és kevergetem.  Ahogy felveszi, mehet bele az újabb adag, amíg a rizs megpuhul. (Ha előbb fogy el a folyadék, mint ahogy elkészülne a rizottó,  én forró vízzel pótolom ki, de lehet leveskockás húslevessel is.) Extra só nem kell bele, ha a húsleves egyébként jó ízű volt, de kóstolgatni kell, beleszámolva, hogy a végén a parmezán és a szalonna is ad még hozzá. A zöldborsót valamikor fél úton (amikor már 10 perce öntögetem a levest a rizsre) teszem hozzá, mert szeretem, ha nem fő meg teljesen, de akár az elején, a rizzsel együtt is lehet.
Amikor már minden megpuhult, a gázról levéve keverem bele a maradék vajat és a parmezán felét. Tálaláskor rászórom a szalonna kockákat és a maradék sajtot.


Mivel a rizottóban meghatározó a húsleves íze, csak finom levessel érdemes nekiállni. Én azért hígítom, mert a házi levesem erős ízű volt, és kb a folyadék fele elpárolog a főzés során, ezért az íze még dominánsabb lesz. 


A színe kicsit sötét lett, a szárított vargányával mindig így járok. Tudom, hogy szokás kiáztatni, és csak utána belerakni a levesbe, de én még annak a kevés íznek az elvesztését is sajnálnám.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések