Galette sarrasin / hajdinalisztes breton palacsinta



Nekem a magyaros palacsinta citromos túrókrémmel jön be, vagy porcukros kakaóporral, ha meleg palacsintába szórják, és van ideje megolvadni. De amikor ilyen hagyományos édes kombinációkat tologatok az arcomba befele, akkor is 3-4 édes után, lezárásként kell egy reszelt sajtos. 


Tavaly nyáron ettem galette complete-et Bretagne-ban, és az én 'inkább sós' ízlésemnek nagyon megfelelt. 



Vettem is rögtön hajdinalisztet, hogy a vásárfiának hozott igazi jó, kisüzemi készítésű normandiai cidre-t mellé majd mennyire jó lesz, készítek galette-et a családnak és barátoknak. A cidre már rég elfogyott, szüleim mondták, hogy mintha megromlott volna, nem olyan volt, mint a bolti (hát nem is, mert én a bolti édes -angol- cider-t nem bírom, és azt nem készítik a franciák).
A hajdinaliszt meg még mindig csak foglalta a helyet a kamrapolcon. 


Franciáéknál két szót használnak a palacsintára: a crepe (ékezetet képzeld hozzá, nincs kedvem keresgélni) az édes töltelékekhez való, fehérlisztből készült, és a galette vagy galette sarrasin a hajdinalisztes, sós típusú töltelékekhez illő.
(Nagyon fura, hogy a neten a galette-t inkább vastagabb tésztaként jellemzik, és a galette sarrasin a palacsinta.)


A recept, amit kipróbáltam végül, a Journal des Femmes-ből száramazik, de nagyon érdekel David Lebovitz receptje is, (csak nem volt kedvem egy éjszakát várni a sütéssel ha már rászántam magam), szintén jónak tűnik Chocolate & Zucchini receptje is. De mindketten keverik a hajdinalisztet fehér búzaliszttel, én pedig elsőnek ki szerettem volna próbálni tiszta hajdinaliszttel.



Hozzávalók:


330 g hajdinaliszt
1 tojás
10 g só
7,5 dl hidegvíz


13-14 db lett


Elkészítése:


A hozzávalókat összekevertem, és hagytam állni 1 órát hidegben, majd mintha rendes palacsintát sütnék, kisütöttem a normál tapadásmentes palacsintasütőmben. Zsiradék annyit van benne, hogy minden sütés előtt a rúd vajat picit belenyomtam a serpenyőbe. Vastagabbak lettek, mint amilyenre a normál palacsintát szoktam sütni, de nem  vészes.


Féltem tőle, hogy esetleg törni fog, de ha hagytam átsülni, és csak utána fordítottam meg, akkor semmi baj nem volt vele.


A töltelékeket kb úgy kell elképzelni, mint egy pizzeriát vagy magyaros palacsintázót: ha valaki eszi, akkor belerakják neked is, de persze van egy pár klasszikus, például a galette complete: sonka, sajt, egész tojás.





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések